Home | Artiklar | ”Hjälp oss få våra pengar”

”Hjälp oss få våra pengar”

Från ett tidigare nummer av tidningen FÅR JAG LOV (5-2014):

Vid varje danstillfälle måste arrangören betala en avgift till Stim (Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå) för att det framförs musik. Pengarna är tänkta att gå till de som har komponerat låtarna som framförs under kvällen. Men om banden inte rapporterar in det till Stim så hamnar pengarna i en allmän pott som dansbandskompositörer i stort sett inte får del av. Nu vädjar etablerade låtskrivare till banden som inte rapporterar:

– Snälla, börja liverapportera så vi får lön för vårt arbete!

Att många dansband glömmer, eller struntar i, att rapportera till upphovsrättsorganisationen Stim vilka låtar de spelar börjar bli ett stort problem. Nu vädjar flera av landets låtskrivare till banden att de ska göra det.

– Det är en fråga om ärlighet, säger kompositören Thomas Berglund som bland annat ligger bakom Elisa’s guldklavevinnande låt ”Be mig! Se mig! Ge mig!”.

Tidigare var det skivförsäljningens stora inkomstkälla för kompositörerna som skrev musik till dansbanden. Men i och med att skivförsäljningen stadigt sjunker, och att dansbandsmusik mycket sällan spelas i radion, blir inkomsterna från den musik som spelas live på landets dansbanor en allt viktigare inkomstkälla för låtskrivarna.

– Det är frågan om en hel del pengar för en enskild kompositör, säger Thomas Berglund som tillsammans med flera tunga kompositörskollegor som Ulf Georgsson, Calle Kindbom, Åsa Karlström och Thomas G:son vill uppmärksamma det här problemet.

Ulf Georgsson– Vi som skriver musik åt dansbanden har en stor fördel, till skillnad från de som skriver pop och rock, och det är att vår musik spelas väldigt mycket live. Det kompenserar till viss del att vi aldrig spelas i riksradion, säger Ulf Georgsson (bilden till höger), låtskrivare och trummis i Flamingokvintetten.

DANSBANDEN BETALAR INGET

Det är viktigt att påpeka att det inte är dansbanden som står för Stimavgiften, utan det är arrangören av danskvällen. För att pengarna ska hamna hos rätt kompositör krävs det att dansbandet skickar in sin repertoar till Stim och berättar vilka dansställen de spelat på.

– Jag tror inte banden gör det här av illvilja på något sätt. Det kan bero på många saker, allt från glömska till att Stim är dålig på att informera, säger Ulf Georgsson som när han var med i Bhonus skötte deras rapportering till Stim.
– Dessutom är det väldigt enkelt att göra. Det är fråga om en timmes arbete första gången. Sedan tar det betydligt mycket mindre tid. All information finns på Stims hemsida.

Thomas BerglundThomas Berglund (bilden till vänster) har i eget intresse tittat över hur duktiga banden är på att rapportera och han upptäckte till sin förskräckelse att det finns etablerade dansband som inte har rapporterat in sin repertoar till Stim de senaste tio åren.
– Jag kommer inte nämna några namn. Det är en hel del som sköter det här mycket bra, men det är tillräckligt många som inte gör det för att det ska vara ett problem, säger han.

KÄNNER SIG UPPGIVEN

Åsa Karlström har under senare år skrivit mängder av dansbandshits till många dansband. Hon är ledsen och besviken över att vissa band inte musikrapporterar.
– De kanske inte förstår allt som ligger bakom att skriva en låt. Det handlar inte bara om inspiration och att skriva, utan vi har även kostnader för att få ut våra låtar. Till exempel kostnader för att spela in en bra demo, säger Åsa. Stimrapporterna är ju det som blir vår lilla lön för mödan.
Åsa Karlström
Åsa går så långt att hon menar att det påverkar lusten att komponera.
– Ja, man blir lite uppgiven och tappar inspirationen. Eftersom många dansband vill ha nya originallåtar till sina skivor så vore det bra om de visade uppskattning genom att rapportera, så kompositörerna inte tröttnar på att skriva.
– Om fler band rapporterar när de spelar ens låtar så blir det liksom många bäckar små som till slut blir en liten slant för oss som gör låtar, förklarar Åsa.

Thomas Berglund och vissa av hans kollegor har under en tid själva påpekat för banden att de inte skickar informationen till Stim.
– Det har faktiskt blivit bättre efter det. Men det kan bli ännu bättre. Jag kräver att banden åtminstone gör det en gång om året, allra helst två, säger han.

Både Thomas Berglund och Ulf Georgsson poängterar att kompositörer och dansbanden behöver varandra.
– Utan bra låtar kan banden inte spela. Utan band som spelar våra låtar kan inte vi överleva, säger Thomas.

Men han sticker inte under stol med att det finns ett stort missnöje bland låtskrivarna och att vissa funderar över att inte längre låta dansband som inte sköter rapporteringen få använda deras kompositioner.
– Men det ses nog som en sista utväg om det inte blir en förbättring, säger Thomas Berglund.

Ulf Georgsson funderar också kring att man kanske skulle kunna stimulera banden till att bli bra på det här.
– Det finns ju något som heter artistroyalties, som var vanligt förr i tiden. Då fick den som framförde låten en del av inkomsterna från låten. Det kanske är något att fundera över för att få banden att anse att det här är så viktigt att man gör det på rätt sätt.

Både Thomas Berglund och Ulf Georgsson är noga med att säga att man inte är ute efter att skapa någon konflikt med dansbanden, man vill bara få upp problemet på dagordningen.
– Nej, vi är ju väldigt angelägna om att ha goda relationer till banden. Och vi tror ju att det mest är fråga om att man glömmer eller att det är okunskap om att det måste rapporteras för att vi ska få våra pengar.
STIM Musikrapport
REGISTRERA LÅTLISTOR VIA STIMS WEBBTJÄNST

”Du som spelar live – dina egna låtar eller andras – kan via ”Mina sidor” lämna uppgifter om vilka låtar du spelat och vem som varit arrangör för konserten. Vi kallar det för att musikrapportera. Din musikrapport är mycket viktig för att rätt person ska få pengar. Du behöver inte vara ansluten till Stim för att kunna musikrapportera, alla musiker som spelar live är välkomna att lämna sina låtlistor”

(från Stims hemsida: www.stim.se)

SÅ MYCKET BETALAR ARRANGÖREN

Stims hemsida finns en lista över hur mycket en dansarrangör ska betala för en danskväll. Det finns ingen enhetsavgift utan summan baseras på entréavgiftens storlek samt hur många som besökt evenemanget.

Priserna nedan gäller för musik på diskotek, dans och Bar-DJ.
Om entréavgiften är exempelvis 130 kr betalas 5,18 kr per besökare.
Arrangören betalar då:
2590 kronor om det kommer 500 personer.
4144 kronor om det kommer 800 personer.
6216 kronor om det kommer 1200 personer.

De dansband som drar mycket folk och spelar ofta genererar mest pengar till kompositörerna – om musikrapporten kommer in till Stim.

Den inbetalda Stimavgiften ska gå till de som kompFår Jag Lov nr 5-2014onerat musiken som framförts under kvällen. Men om ingen rapport kommer in till Stim inom tre år hamnar pengarna i en allmän pott som fördelas till de upphovsmän som spelats i Sveriges Radio. Och eftersom dansbandsmusik sällan spelas där blir dansbandskompositörerna utan de pengar som de egentligen har rätt till.

Text: Bo Johnsson, Diana Thylin

I ett tidigare nummer (5-2014) av tidningen FÅR JAG LOV kunde man läsa denna artikel. FÅR JAG LOV ger dig senaste nytt om vad som händer i dansbandsbranschen, artistintervjuer, turnéinformation om band och dansställen, debatter, krönikor, recensioner och mycket mer.

Missa inget, prenumerera på FÅR JAG LOV:
http://www.fjl.se/Prenumerera/

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng