Fyra tjejer som går på Malung-Sälens Gymnasieskola i Malung har tillsammans startat UF-företaget ”Det går som en dans UF”. UF står för Ungt Företagande och är en kurs som ingår i de gymnasieprogram som tjejerna läser. Man ska i kursen lära sig att starta upp, driva och avveckla ett företag under läsåret.
Deras affärsidé var att skapa ett sällskapsspel som handlar om Malung, dans, dansband och musik. De valde att gå in på just detta ämne för att de själva brinner för dansen och musiken, samt för att göra en hyllning till dansen och Svenska Dansbandsveckan.
– Egentligen så ska vår tid som UF-företag vara över redan nu i maj/juni, men vi har fått dispans och ska få driva vårt företag under hela sommaren eftersom Dansbandsveckan inträffar först vecka 29 och vi hoppas vi kommer att få sälja många spel under denna vecka, berättar företagets VD Amanda Larsson för FÅR JAG LOV.
Spelet är ett frågespel, där man slår en tärning, går runt med spelpjäser och svarar på frågor. Det finns fyra olika kategorier på spelet: Dans, Malung, dansband och musik. Totalt finns 400 frågor. De flesta har tjejerna gjort själva, men de har även fått hjälp av dansband och av de som kan mycket om Malung och dess historia.
Spelplanen är gjord i materialet banderoll, vilket gör att den är väldigt smidig och lätt att rulla ihop. Det går även att torka av den om man till exempel skulle spilla på den. Spelet förvaras sedan i en plastcylinder som är lätt att bära med sig.
Tjejerna har även deltagit i olika mässor där de tävlat med sitt företag i olika kategorier. – Vi valde då att knyta an spelet med vår klädsel genom att ha bland annat en Malungsdräkt och en äkta Larz Kristerz dräkt som vi lånade av bandet på oss, berättar Amanda. På den regionala UF-mässan i Falun fick vi andra pris i kategorin ”Årets produktutveckling” och lyckades genom bra resultat på den mässan få ett wildcard till SM i Stockholm där vi tävlade i ”Årets monter”. Det var en upplevelse som vi sent kommer att glömma och vi lämnade Stockholm med en massa nya erfarenheter och lärdomar i bagaget.

Hela företaget i montern på SM i Ungt Företagande i Stockholm 26-27 maj 2014. Från vänster: Amanda Larsson, Lovisa Eriksson, Michelle Gillstam, Emelie Pihlström. Foto: Ulf Thored
De har fått mycket stöd och hjälp av sin lärare Jörgen Jernberg och deras rådgivare Åsa Hedlöf som även hon varit till stor hjälp med viktiga kontakter inom dansbandsvärlden.
– Vi har även våra sponsorer att tacka då vi inte hade kunnat finansiera allt detta utan att de köpt våra reklamplatser på spelplanen, avslutar Amanda Larsson, VD för ”Det går som en dans UF”.
Förutom Amanda Larsson består företaget även av Emelie Pihlström (Ekonomiansvarig), Michelle Gillstam (Marknadsföringsansvarig) och Lovisa Eriksson (Kontaktperson).
Besök dem på: http://www.facebook.com/detgarsomendansuf